Is een VR bril kopen in 2019 interessant?
Sinds Palmer Luckey in 2012 een Kickstarter campagne in het leven riep met als doel een betaalbare VR bril voor consumenten te bouwen, is de virtual reality hype alleen maar toegenomen.
We zien steeds meer VR brillen opduiken in de elektronica retail en speelgoedwinkels, toch is de marktpenetratie nog beperkt. Is 2019 het jaar om een VR bril te kopen en zo ja, voor wie zijn deze producten ontwikkeld?
VR voor consumenten of bedrijven?
Dit jaar ging de meeste aandacht uit naar Nintendo Labo en de Oculus Quest. Twee compleet andere producten die zich beide richten op dezelfde doelgroep; gamers.
Labo is een set van creatieve kartonnen houders om een Nintendo Switch console om te toveren tot een opvallende virtual reality constructie, de Quest is gemaakt voor serieuze gamers die niet beperkt willen worden tot een bankstel of bureaustoel. Toch worden er meer toestellen verkocht aan zakelijke klanten.
Je kunt een VR bril kopen voor spelletjes, voor bedrijven is virtual reality ‘serious business’. Tijdens events worden honderden Oculus Go of Pico G2 headsets ingezet, bij medisch onderzoek of het ontwerp van nieuwe fabrieken wordt de Oculus Rift of de HTC Vive Pro tevoorschijn gehaald.
Voor promotionele doeleinden kan de software ‘gehackt’ worden om het apparaat in ‘kiosk mode’ te gebruiken voor bedrijfspresentaties.
Custom software voor VR brillen
Met honderden titels per platform zijn gamers thuis wel even zoet, met eenvoudige Cardboard VR titels tot aan topkwaliteit PC games op SteamVR. Bedrijven kunnen een VR app laten maken door een agency.
Daarbij is het mogelijk om een 360 video te laten produceren voor een virtuele theater ervaring, of een interactieve 3D simulatie om complexe informatie over te dragen aan stakeholders.
Met zoveel mogelijkheden variëren de kosten ook enorm, gelukkig is de productie van VR apps niet voorbehouden aan de grootste merken ter wereld.
Voor wie is een VR bril in 2019 interessant?
Als we kijken naar consumenten zijn de Oculus Go, de Quest, Nintendo Labo en de PSVR interessante opties, afhankelijk van de hardware die je in huis hebt. De Rift en Vive zijn voor de serieuze hobbyisten die beschikken over een snelle PC en wat technische expertise.
Het gebruiksgemak en de prijs/kwaliteitsverhouding maakt VR brillen interessant voor een breed publiek.
Voor zakelijk gebruik bestaat de optie om hardware te kopen of te huren, afhankelijk van de beoogde toepassing. Er zal vaak behoefte zijn aan maatwerk VR apps, waarbij de mogelijkheden al net zo onbegrensd zijn als de virtuele wereld. Hoewel de kosten variabel zijn, vergen custom oplossingen nog wel behoorlijk wat planning en expertise.
Ieder jaar wordt aangekondigd dat virtual reality zal doorbreken, met lege schappen in de winkels mogen we concluderen dat in 2019 deze voorspelling is uitgekomen, zowel voor consumenten als voor zakelijk gebruik.