Blogpost

Bedrijfsleven ontdekt langzaam het nut van virtual reality

Langzaam maar zeker begint ook het bedrijfsleven steeds vaker gebruik te maken van virtual reality voor allerlei doeleinden. Op het gebied van professioneel gebruik hebben we eerder al medische training en assistentie bij het oplossen van criminele delicten gezien, maar er is vanzelfsprekend veel meer mogelijk. Van simpele demonstraties tot het tonen van een prototype product in augmented of virtual reality: vrijwel dagelijks worden er nieuwe toepassingen gevonden.

Het is voor veel bedrijven nog wel lastig om een ingang te vinden om VR te gebruiken als aanvulling op bedrijfsactiviteiten. Hoewel bij veel bedrijven een demonstratiefunctie voor de hand ligt, is de exacte invulling hiervan niet altijd eenvoudig te vinden. Simpelweg kijken naar een object voegt dan ook relatief weinig toe. Daarom is het voor bedrijven belangrijk om te zoeken naar manieren wanneer interactieve virtual reality ontwikkeld en gebruikt kan worden.

Loopt bedrijfsleven voor of achter op de consument?

De Britse marktonderzoeker Kzero heeft ingeschat dat de virtual reality-markt in 2018 wereldwijd al 4,5 miljard euro waard is. Een groot bedrag, maar tegelijkertijd op het wereldwijde podium pas een klein begin. We zitten dan ook nog altijd in een fase van early adopters en een beginnetje van de early majority: consumenten die actief opzoek zijn naar nieuwe technologie hebben VR ontdekt, de rest nog niet.

Zij vertegenwoordig echter wel een steeds grotere waarde en dit straalt ook af op het bedrijfsleven. Sterker nog, volgens sommigen loopt het bedrijfsleven hierin voor op de consument. In het bedrijfsleven is men in de meeste gevallen actief op zoek naar vernieuwde methoden om klanten te werven, werknemers te trainen en het werk zelf efficiënter te maken.

In veel gevallen leent juist VR zich hier uitstekend voor. Daarom loopt het bedrijfsleven al een stukje voor op de consument, waar dat bij veel andere innovaties lang niet altijd het geval is.

Demonstraties, trainingen en experimenteren

In verreweg de meeste gevallen wordt virtual reality door bedrijven ingezet voor demonstraties en trainingen. Bij demonstraties kan bijvoorbeeld een specifieke omgeving in virtual reality gebouwd zijn, waarbij de klant kan zien hoe het product vervolgens gebruikt wordt. Het gaat hier in de meeste gevallen om dure producten waar een lange onderhandelingsperiode aan voorafgaat.

Omdat de VR-wereld nog in de kinderschoenen staat is het echter nog lastig om hier veel interactie in te bouwen. De meeste VR-projecten hebben dan ook met name een experimenteel karakter. Zo liet modemerk Tommy Hilfiger onlangs een modeshow opnemen met 360 camera’s, waarna men over de hele wereld met behulp van een virtual reality bril zich bij de modeshow kon wanen. Hetzelfde werd al gedaan voor showrooms van machineproducenten en voor een straatbeeld door mediabureaus, waarbij de klant zelf kan zien hoe een mediacampagne er voor hen uit gaat zien op specifieke locaties.

De verwachting is uiteraard dat de toepassingen steeds innovatiever en geavanceerder worden, zodat het simpele kijkaspect van VR verder naar de achtergrond verdwijnt en interactie centraler komt te staan.

-->